Alessandro Mendini

Alessandro Mendini„Nie tylko my patrzymy na przedmioty, one też patrzą na nas” – mówi Alessandro Mendini. Nie tylko patrzą, ale i krzyczą – można dodać, kiedy oglądamy dorobek projektanta. W twórczości Mendiniego nie znajdziemy raczej obiektów neutralnych, wtapiających się w tło. Każdy z nich niesie jakieś przesłanie. Za ich formą, często krzykliwą i na granicy kiczu, kryje się namysł intelektualisty.

Bo Alessandro Mendini to jedna z ostatnich żyjących legend dizajnu – twórca i myśliciel w jednym. Urodzony w Mediolanie, tam ukończył politechnikę. Do poczatku lat 70. XX w. pracował w studio Nizzoli Associati, gdzie zdobył doświadczenie w projektowaniu, zarówno przedmiotów, jak i budynków. Był redaktorem najważniejszych włoskich magazynów, poświęconych architekturze: "Casabella", "Modo" czy "Domus". Jest też kuratorem wystaw, teoretykiem sztuki, autorem kilku książek.

Alessandro Mendini„Nie tylko my patrzymy na przedmioty, one też patrzą na nas” – mówi Alessandro Mendini. Nie tylko patrzą, ale i krzyczą – można dodać, kiedy oglądamy dorobek projektanta. W twórczości Mendiniego nie znajdziemy raczej obiektów neutralnych, wtapiających się w tło. Każdy z nich niesie jakieś przesłanie. Za ich formą, często krzykliwą i na granicy kiczu, kryje się namysł intelektualisty.



Bo Alessandro Mendini to jedna z ostatnich żyjących legend dizajnu – twórca i myśliciel w jednym. Urodzony w Mediolanie, tam ukończył politechnikę. Do poczatku lat 70. XX w. pracował w studio Nizzoli Associati, gdzie zdobył doświadczenie w projektowaniu, zarówno przedmiotów, jak i budynków. Był redaktorem najważniejszych włoskich magazynów, poświęconych architekturze: "Casabella", "Modo" czy "Domus". Jest też kuratorem wystaw, teoretykiem sztuki, autorem kilku książek.



Przeciwnik uniformizacji, bezduszności, a w konsekwencji – masowej produkcji, był jednym z ostatnich zwolenników awangardy. Grupa Alchimia, której był liderem, zajmowała się twórczością z pogranicza sztuki i wzornictwa. Postulowano „nowe rzemiosło”, czyli projektowanie w niewielkich seriach lub pojedynczych egzemplarzach. „Wszystko już było” – uznał w pewnym momencie Mendini. Zamiast wymyślać nowe obiekty, postanowił wziąć na warsztat te już istniejące. I je trochę „poprawić”.



Tym zabiegom poddawał zarówno przedmioty pospolite i anonimowe, jak i ikony wzornictwa XX wieku: prace Breuera, Mackintosha, Colomba czy Pontiego.Dziś wszelkie ingerencje typu re-dizajn są na porządku dziennym. Wtedy – w latach 70. i 80. XX w. – były szokujące. Jednym z najsłynniejszych projektów Mendiniego jest "Fotel Prousta" – formą nawiązujący do mebli osiemnastowiecznych, ale pokryty charakterystycznymi dla obrazów impresjonistów plamami kolorów. Ta koncepcja dobrze oddaje filozofię Mendiniego, by to, co dawne ubierać w nowy kostium.



Wspólnie z innymi członkami grupy Alchemia Alessandro Mendini poddawał re-dizajnowi także obiekty banalne i anonimowe, np. pryskiwacz do szyb, które po takiej interwencji stawały się niemal dziełami sztuki.



Alessandro Mendini to prowokator, teoretyk i myśliciel. Ale krytyczna rekleksja nad stanem współczesnej kultury nie przeszkadza mu projektować przedmiotów codziennego użytku, które stają się hitami. Od 1983 roku współpracuje z firmą Alessi. To właśnie jego nieskrępowanej wyobraźni zawdzięcza firma wiele kultowych sprzętów. Chyba najbardziej znanym jest korkociąg w kształcie dziewczyny w sukience, czyli "Anna G." Komiksowa Anna o uproszczonych rysach dorobiła się licznych wersji kolorystycznych. Przybyli jej także krewni w postaci innych sprzętów kuchennych: młynków do pieprzu, pojemników, tarek do sera, łyżek czy minutników. Rodzina do dziś świetnie się sprzedaje. Poza kultową serią "Anna" Alessi produkuje także inne liczne sprzęty projektu Mendiniego.



W jego portfolio są też projekty dla firm: Cappellini, Zanotta, Philips, Swarovski i Swatch. Alessandro wspólnie ze swoim bratem prowadzi od wielu lat Atelier Mendini, które działa w wielu dziedzianch, projektując przedmioty codziennego użytku, np. zegarki oraz obiekty architektury. Wśród najważniejszych budowli ich projektu trzeba wymienić Groninger Museum w Holandii i Paradise Tower w Hiroshimie.

Więcej
Pokazuje 1 - 2 z 2 elementów
Pokazuje 1 - 2 z 2 elementów