Børge Mogensen

Børge MogensenBøge Mogensen był jedną z najważniejszych postaci pokolenia projektantów mebli, którzy spopularyzowali duńskie wzornictwo na całym świecie. Wraz z Arne Jacobsenem i Hansem Wegnerem, Mogensen sprawił, że duńskie projekty mebli zyskały międzynarodowe uznanie, a jego proste i funkcjonalne meble przez ponad pół wieku cieszyły się ogromną popularnością na całym świecie.

 

Mogensen stworzył wiele projektów mebli i prawie co rok pokazywał je na Wystawie Cechu Kopenhaskich Stolarzy Artystycznych. W latach 40. był on także szefem działu projektowania mebli w Danish Cooperative Wholesale Society. Jego meble, w których wyraźnie widać było to, że szkolił się na tradycyjnego rzemieślnika, były wysoko cenione przez klientów, którzy nie zaczęli jeszcze interesować się modernizmem i wpływem, jaki miał on na meble i sztukę dekoracyjną. Mogensen zadowalał sceptyków klasycznymi projektami, ale od samego początku tradycyjne formy subtelnie wzbogacał o nowe pomysły. W 1945 r. zaprojektował sofę ze skórzanymi wiązaniami, które pozwalały na opuszczanie jej boków. W zaprojektowanym w 1949 r. krześle, które krytycy określili jako „wzór dla krzeseł przyszłości“ wykorzystał zaokrąglone, lekko opadające oparcie, które wzdłuż kręgosłupa było wycięte w kształcie organicznej kropli rosy. W zaprojektowanym na wystawę stolarzy artystycznych wnętrzu połączył duński dąb ze skórzanymi obiciami oraz łupkowymi płytkami w sposób, który był przykładem nowego połączenia materiałów. Komplet mebli do pokoju rodzinnego „Właśnie tu mieszkamy“ [ang. "This is Where We Live"] zaprojektował w 1953 r., wykorzystuje nową koncepcję pokoju dziennego, w którym znajduje się stół warsztatowy oraz stół do szycia, co miało zachęcać członków rodziny do uczestniczenia w wielu czynnościach jednocześnie.

 

Przed końcem dekady Mogensen ponownie zaczął wykorzystywać bardziej prosty funkcjonalizm, który Klaus Meedom, pisząc o wystawie stolarzy artystycznych, określił jako „tak surowy, że sam musi łamać własne zasady, aby móc swobodnie oddychać“. Przeprojektowany fotel hiszpański z 1959 r. był chwalony za swoją elegancję i wykorzystane materiały. W 1959 r. zaprojektował komplet prostych, solidnych i skromnych mebli do nadmorskiego domku, w 1960 r. komplet składający się z tradycyjnego dębowego stołu i krzesła, a w 1962 r. komplet z sosnowego drewna do umeblowania „gabinetu męża“. Mogensen współpracował często także z tkaczką Lis Ahlmann pracując nad projektami tkanin, a po śmierci Klinta w 1954 r. zajął jego miejsce jako projektant w Duńskim Muzeum Sztuki Dekoracyjnej.

Børge MogensenBøge Mogensen był jedną z najważniejszych postaci pokolenia projektantów mebli, którzy spopularyzowali duńskie wzornictwo na całym świecie. Wraz z Arne Jacobsenem i Hansem Wegnerem, Mogensen sprawił, że duńskie projekty mebli zyskały międzynarodowe uznanie, a jego proste i funkcjonalne meble przez ponad pół wieku cieszyły się ogromną popularnością na całym świecie.


 


Mogensen stworzył wiele projektów mebli i prawie co rok pokazywał je na Wystawie Cechu Kopenhaskich Stolarzy Artystycznych. W latach 40. był on także szefem działu projektowania mebli w Danish Cooperative Wholesale Society. Jego meble, w których wyraźnie widać było to, że szkolił się na tradycyjnego rzemieślnika, były wysoko cenione przez klientów, którzy nie zaczęli jeszcze interesować się modernizmem i wpływem, jaki miał on na meble i sztukę dekoracyjną. Mogensen zadowalał sceptyków klasycznymi projektami, ale od samego początku tradycyjne formy subtelnie wzbogacał o nowe pomysły. W 1945 r. zaprojektował sofę ze skórzanymi wiązaniami, które pozwalały na opuszczanie jej boków. W zaprojektowanym w 1949 r. krześle, które krytycy określili jako „wzór dla krzeseł przyszłości“ wykorzystał zaokrąglone, lekko opadające oparcie, które wzdłuż kręgosłupa było wycięte w kształcie organicznej kropli rosy. W zaprojektowanym na wystawę stolarzy artystycznych wnętrzu połączył duński dąb ze skórzanymi obiciami oraz łupkowymi płytkami w sposób, który był przykładem nowego połączenia materiałów. Komplet mebli do pokoju rodzinnego „Właśnie tu mieszkamy“ [ang. "This is Where We Live"] zaprojektował w 1953 r., wykorzystuje nową koncepcję pokoju dziennego, w którym znajduje się stół warsztatowy oraz stół do szycia, co miało zachęcać członków rodziny do uczestniczenia w wielu czynnościach jednocześnie.


 


Przed końcem dekady Mogensen ponownie zaczął wykorzystywać bardziej prosty funkcjonalizm, który Klaus Meedom, pisząc o wystawie stolarzy artystycznych, określił jako „tak surowy, że sam musi łamać własne zasady, aby móc swobodnie oddychać“. Przeprojektowany fotel hiszpański z 1959 r. był chwalony za swoją elegancję i wykorzystane materiały. W 1959 r. zaprojektował komplet prostych, solidnych i skromnych mebli do nadmorskiego domku, w 1960 r. komplet składający się z tradycyjnego dębowego stołu i krzesła, a w 1962 r. komplet z sosnowego drewna do umeblowania „gabinetu męża“. Mogensen współpracował często także z tkaczką Lis Ahlmann pracując nad projektami tkanin, a po śmierci Klinta w 1954 r. zajął jego miejsce jako projektant w Duńskim Muzeum Sztuki Dekoracyjnej.

Więcej
Pokazuje 1 - 3 z 3 elementów
Pokazuje 1 - 3 z 3 elementów